Stabilirea modalitatilor prin care iti vei promova produsele trebuie sa fie unul dintre principalele lucruri pe care trebuie sa le ai in vedere, inainte de a crea un magazin online. Cu cat iti planifici mai devreme acest aspect, cu atat vei avea mai mult timp la dispozitie sa obtii informatiile necesare. Te poti inspira din felul in care sunt produsele promovate intr-un magazin fizic (locul acestora in incapere, bannere, promotii, carduri cadou etc.), din carti sau din interviuri cu persoane influente in domeniul in care iti desfasori activitatea si in publicitate si marketing. Promovare - un cuvant atat de simplu, insa cu atat de multe intelesuri. Principalele modalitati de promovare a unui produs, fara social media sunt:
- publicitate;
- mostre gratuite (in cazul in care domeniul de activitate in care activezi iti permite acest lucru);
- cupoane cadou;
- publicitatea "din gura in gura";
- perioade de reduceri.
Publicitate
Acest tip de promovare se imparte in doua categorii: publicitatea platita (radio, tv, pliante, brosuri, flyere) si publicitatea neplatita (presa locala). Pentru magazinele online la inceput de drum, cea mai buna modalitate de promovare este cea neplatita. Ziarele locale sunt intotdeauna in cautare de stiri interesante, tot ceea ce trebuie sa faci este sa le trimiti un email cu informatiile necesare pentru ca acestia sa scrie un articol despre afacerea ta. Bineinteles ca o stire de tipul "un nou magazin online de imbracaminte a fost lansat" nu va avea un impact prea mare asupra potentialilor clienti, insa unul de genul "incepand cu data X, pe site-ul numedomeniu.ro va asteapta reduceri de pana la 70% la toate produsele de imbracaminte" te va ajuta sa iti atingi obiectivele. De mentionat faptul ca reclamele permanente pe un site al unei publicatii locale nu se incadreaza in categoria publicitatii neplatite.
Apoi, odata ce afacerea a devenit cunoscuta si profitul a crescut, poti opta pentru a o reclama la radio, la TV sau chiar pentru bannere in zonele cele mai circulate ale orasului.
Mostre gratuite
Aceasta modalitate este perfecta pentru promovarea unui produs nou, insa poate fi folosita tot timpul anului. Atunci cand trimiti produsul unui client, include in colet o mostra. Clientul va fi fericit ca are posibilitatea de a incerca un produs fara a fi nevoit sa il cumpere, iar tu vei putea transforma un client ocazional intr-un client loial. De asemena, poti lua in considerare colaborarea cu bloggeri influenti in domeniu. Le trimiti un produs gratuit, acestia il incearca si posteaza pe blog un articol despre produsul respectiv. Miile sau zecile de mii de persoane care viziteaza zilnic acel blog, vor fi curioase, vor accesa magazinul tau online si chiar vor achizitiona produsul. Punct ochi, punct lovit!
Cupoane cadou
Cupoanele cadou pot fi folosite ca o modalitate de apreciere fata de clientii loiali sau ca o modalitate de a-i atrage pe potentialii clienti. La fel ca in cazul mostrelor, cupoanele cadou pot fi incluse direct in colet, insa pot fi utilizate si in alte modalitati. De exemplu, atunci cand trimiti o mostra unui blogger, poti crea o campanie prin care toti utilizatorii care folosesc un anumit cod atunci cand inregistreaza o comanda, sa beneficieze de reducere.
Publicitatea "din gura in gura"
Desi este cea mai veche modalitate de publicitate, aceasta este in continure cea mai eficienta. Cu atat de multe modalitati de promovare disponibile, atat online, cat si offline, oamenii au devenit din ce in ce mai sceptici in ceea ce priveste adevarul din spatele banerelor de tipul "cel mai bun produs din Romania". Gandeste-te de cate ori nu s-a intamplat sa accesezi un site si sa cumperi un produs, de care nu aveai cu adevarat nevoie, doar pentru ca un prieten ti-a spus cat de bun este acesta si cat de usor este procesul de comanda online pe site-ul respectiv? Diferenta dintre publicitatea din gura in gura si orice alt tip de publicitate este faptul ca potentialul client are increderea in prietenul sau, iar daca acesta spune ca un produs este extraordinar, sansele sunt foarte mici sa nu fie adevarat.
Perioadele de reduceri
Oamenii cauta intotdeaua sa achizitioneze un produs la calitate la un pret cat mai mic posibil. Acesta este motivul pentru care majoritatea afacerilor inregistreaza cele mai multe vanzari de Black Friday sau in alte perioade de reduceri importante. Insa, nu este suficient doar sa reduci preturile, ci trebuie sa le spui clientilor acest lucru. Fie ca alegi un banner de mari dimensiuni in landing page sau o postare pe blog, ajuta-i pe clienti sa afle despre promotiile in desfasurare.